In het examenjaar

Het volgen van de lessen is voor een slechthorende leerling niet altijd gemakkelijk. De 16- jarige Jaydee ging van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs en weer terug.  Nu zit hij in het laatste jaar van de vmbo-opleiding Sport, Dienstverlening en Veiligheid. Sinds een maand zet hij op school bij zijn lessen een schrijftolk in.

Foto: Jaydee in de gymzaal

Jaydee is 16 jaar geleden horend geboren. Al voor zijn eerste verjaardag bleek dat er iets met zijn gehoor aan de hand was. Door een onbekende oorzaak is hij steeds slechthorender geworden. Op dit moment wisselt zijn gehoorverlies per dag. Jaydee is een sportieve jongen. Zijn favoriete sport is basketbal en ook zijn studie staat in het teken van sport. Hij volgt de opleiding Sport, Veiligheid en Dienstverlening op het Regius College in Schagen.

Best wel handig

Sinds kort zet hij bij zijn opleiding een schrijftolk in. Dat is een tolk die op spreeksnelheid alles typt wat de docent of een medeleerling zegt. Jaydee kan meelezen op het scherm van een laptop. ‘Ik vind een schrijftolk best wel handig,’ vertelt Jaydee. ‘Op maandag en vrijdag heb ik dezelfde schrijftolk, de rest van de week is er elke dag een andere tolk. Maar ik moet wel goed onthouden welke schrijftolk ik wanneer heb. Zodat ik de juiste tolk inlicht als mijn rooster verandert.’

Zelfstandiger

Ook moeder Daisy is enthousiast over het inzetten van een tolk, maar vertelt dat het ook best even wennen is voor haar zoon. ‘Jaydee is een eigenwijze jongen en nu is het behoorlijk omschakelen voor hem. Het is jarenlang heel anders geweest en hij is eraan gewend geraakt dat er veel voor hem is gedaan. Nu moet hij veel zelfstandiger handelen en meer initiatief nemen, dat is soms best pittig voor Jaydee.’

Begin zo vroeg mogelijk

‘Het was voor ons geen grote stap om een schrijftolk in te zetten. Wij hoefde er niet lang over na te denken. Eerder een opluchting dat er iets was wat onze zoon kon helpen het onderwijs beter te volgen.’ Wel had Daisy graag eerder geweten van de mogelijkheid om een schrijftolk in te zetten in regulier onderwijs. ‘We hadden graag eerder een schrijftolk ingezet, niet pas in zijn examenjaar… Dat had een groot verschil gemaakt voor zijn schoolprestaties en sociale contacten. Dan had hij zijn opleiding makkelijker kunnen doorlopen. Tegen ouders van andere (zwaar) slechthorende scholieren zou ze willen zeggen: ‘Begin er zo vroeg mogelijk mee en maak gebruik van de mogelijkheid om een tolk in te zetten!’