Wees open over je slechthorendheid

Jessica de Waard (23 jaar) groeit op in een muzikale familie. Na de middelbare school begint ze aan een universitaire studie. Het gaat haar allemaal prima af totdat ze een ernstig verkeersongeluk krijgt. Eén van de gevolgen is dat ze zeer slechthorend wordt. Daarnaast heeft ze 24/7 last van zeer harde Tinnitus. Sinds dit schooljaar zet zij tolken NmG en schrijftolken in op het HBO. 

Sinds dit schooljaar zet ik tolken in tijdens mijn studie. Ik heb het getroffen met ongelofelijke toppers. Zij maken mijn opleiding zoveel makkelijker en minder vermoeiend. Ik merkte direct dat het energie bespaart. Tijdens de les krijg ik de vragen en opmerkingen van de klas mee en kan ik de discussies goed volgen.

Studeren zonder tolk

De eerste twee jaar van mijn studie ben ik doorgekomen zonder tolk. Vooraf las ik alle dia’s, readers en boeken over een bepaalde les of college, zodat ik de inhoud al kende. Met soloapparatuur en vooraan zitten kwam ik een heel eind. Maar ik miste alle opmerkingen van mijn medestudenten en soms ook dingen die docent vertelde. Dan keek ik bij mijn buren over de schouder mee naar hun aantekeningen.
Door het ongeluk ben ik mijn sociale leven kwijtgeraakt. Na lange tijd van revalidatie en fysiek herstel, heb ik langzaam aan de draad weer opgepakt. Omdat ik helaas geen universitaire studie meer aankan, ben ik gestart met HBO Orthopedische Technologie.

In het begin gedroeg ik mij als een horend persoon. Met mijn haar maskeerde ik mijn hoortoestellen en lette ik erop dat ik netjes praatte.

In het begin gedroeg ik mij als een horend persoon. Met mijn haar maskeerde ik mijn hoortoestellen en lette ik erop dat ik netjes praatte. Ik vroeg nooit om herhaling en wanneer ik de context wist, kon ik er met spraakafzien en logisch nadenken wel wat van maken. Ik wilde niet dat mensen mij anders zagen en vond het lastig om te erkennen dat ik door het ongeluk veranderd ben. Niemand mocht het weten. In mijn koppigheid en mijn 'horende' houding vond ik het allemaal prima gaan.

Leren accepteren

Toen ik op vakantie in contact kwam met Dove Hongaarse mensen, is het acceptatieproces bij mij begonnen. Eenmaal terug in Nederland ben ik naar Sencity en MuteSouds gegaan. Daar heb ik andere Doven en slechthorenden leren kennen en ben ik begonnen met het leren van Nederlandse Gebarentaal. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen. Toen ik bij SH-Jong voor het eerst een schrijftolk aan het werk zag, ging er een nieuwe wereld voor me open: gewoon even meelezen op het scherm en je kan ineens weer alles volgen!

Afhankelijk van de situatie bedenk ik of ik een schrijf- of gebarentolk inzet. Tijdens werkgroepen of praktijklessen zet ik vaak een tolk Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) in. Bij werkcolleges discussiëren we vaak over een casus en daarbij worden veel vaktermen gebruikt. Dan zet ik liever een schrijftolk in. Het is super om ook weer de mensen vanuit achterin te kunnen volgen.

Wees open over je slechthorendheid

Mijn tip aan andere slechthorenden is: wees open over je slechthorendheid. Vertel mensen op welke manier ze rekening met jou kunnen houden. Vaak is dit een kleine moeite die velen graag voor je willen doen. Wees niet koppig en zet gewoon een tolk in, dit bespaart enorm veel moeite en energie. Ik zou willen dat ik dit al jaren eerder gedaan had.

Wil je net als Jessica een tolk inzetten in het onderwijs? Dit wordt vergoed vanuit de tolkvoorziening voor onderwijssituaties. Deze voorziening kun je aanvragen bij het UWV. Persoonlijk advies? Neem contact met ons op.