Informatie voor ziekenhuizen

Werk je in het ziekenhuis en heb je te maken met een patiënt die minder hoort? Om communicatie tussen medisch personeel en dove/slechthorende patiënten goed te laten verlopen, is extra aandacht nodig. Als er een tolk bij het gesprek aanwezig is dan weet je zeker dat de patiënt alles goed meekrijgt.

Regel direct een tolk via Tolkcontact.

Een geschikte tolk zoeken

Als ziekenhuis personeel kun je de patiënt wijzen op zijn/haar rechten om een gebaren- of schrijftolk in te zetten. Ook mag het ziekenhuispersoneel een tolk regelen met toestemming van de patiënt. Een tolk wordt vergoed vanuit een individuele voorziening, die elke dove of slechthorende persoon kan aanvragen. Voor het ziekenhuis zijn hier geen kosten aan verbonden. Bekijk hoe je een geschikte tolk kunt zoeken voor in een medische situatie.

Extra aandacht voor communicatie

Als ziekenhuis personeel is het goed om je te bedenken dat de communicatie met een dove of slechthorende patiënt meer aandacht nodig heeft dan een patiënt die goed hoort. Wil je weten waar je rekening mee kunt houden? Bekijk dan onze communicatietips.

‘Ik denk dat een tolk een enorm hulpmiddel kan zijn!’

Mark is KNO-arts in het ziekenhuis. Hij vertelt over de meerwaarde van een tolk in het gesprek met een dove of slechthorende patiënt. Benieuwd naar zijn ervaring?