?Ik vond het best spannend om naar een nieuwe school te gaan?

Amber (doof) is een actieve meid van twaalf jaar. Haar hobby?s zijn turnen, volleybal en tekenen. Sinds groep zes gaat ze naar een reguliere basisschool bij haar in het dorp. Om docent en haar klasgenootjes goed te kunnen volgen, zet ze een tolk Nederlandse Gebarentaal in.

Amber in de klas met een tolk NGT

Samen met haar ouders en zus Lindsey woont Amber in Puttershoek. ?Toen ik naar groep zes ging, mocht ik naar een gewone basisschool. Ik koos voor de Schelp, een school in het dorp waar ik woon. Ik vond het best spannend om naar een nieuwe school te gaan, maar had ook heel veel zin om nieuwe vriendinnen te maken. Wat ik wel heel jammer vond is dat ik de kinderen uit mijn oude klas niet meer zo vaak zou zien?.

Een leuke verandering in de klas

Voordat Amber naar de Schelp ging, zat ze op de Polanoschool in Rotterdam. Een speciale school voor dove en slechthorende kinderen. Daar leerde ze de Nederlandse Gebarentaal. ?Ik ben eerst een paar dagen gaan wennen op mijn nieuwe school. Toen ik voor het eerst ging, kwam er iemand van Auris mee om aan mijn klasgenoten uit te leggen hoe het werkt met een tolk. Ik vond het best eng en spannend. Al snel merkte ik dat ze het leuk vonden dat ik er was. Niemand reageerde negatief gelukkig. Mijn vriendin zegt dat het een leuke verandering was in de klas?.

?In een stille omgeving kan ik het goed volgen door mijn CI?

Na een tijdje heeft Amber zelf een spreekbeurt gehouden over haar gehoor en hoe het zo gekomen is dat ze doof geboren is. ?We weten niet hoe het gekomen is dat ik doof geboren ben. Het is gewoon een foutje denk ik. Toen ik twee jaar was heb ik een CI gekregen. Dat vind ik wel fijn. Vooral in een stille omgeving of gesprekken met een klein groepje kan ik er goed mee volgen. Maar in een omgeving met veel rumoer lukt het wat minder?.

?Met een tolk kan ik het veel beter volgen?

Om deze reden vindt ze het dan ook heel prettig dat ze een tolk Nederlandse Gebarentaal in kan zetten. ?Het is best lastig in een rumoerige klas zonder tolk. Vooral als de leraar wat sneller praat en de kinderen zachtjes antwoord geven. Dan hoor ik niet wat er gezegd wordt. Met tolk kan ik het veel beter volgen en dat vind ik heel fijn?.

?Volgend jaar ga ik naar een middelbare school in Oud-Beijerland. Ik ben aan het proberen of een schrijftolk ook iets voor mij zou kunnen zijn. Komende tijd ga ik beslissen hoe ik het volgend jaar ga doen?.

Tip van Amber

Op de vraag of ze nog een tip heeft voor andere kinderen antwoordt ze: ?Je hoeft niet bang te zijn dat andere kinderen het raar vinden dat er een tolk in de klas zit. Het ene kind vindt het geweldig en een ander heeft er niet zo veel mee.?

Ook een tolk inzetten?

Wil jij net als Amber een tolk inzetten in het onderwijs? Je kunt hiervoor een tolkvoorziening aanvragen bij UWV. Heb je vragen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.