‘Mijn solo-apparatuur bleek niet meer voldoende’

Rosan (slechthorend) is 17 jaar en zit in havo 4. Wanneer ze na het volgen van hoorcolleges steeds ontzettend moe thuiskomt, zoekt ze samen met haar ouders naar een oplossing. Die vindt ze in het inzetten van een schrijftolk, een wereld van verschil voor Rosan.

Rosan op school met haar schrijftolk

Rosan is sinds haar geboorte zwaar slechthorend. Toch heeft ze altijd op een reguliere school gezeten. ‘Tot afgelopen jaar ging dit me eigenlijk prima af. Ik heb altijd hulp gehad van een ambulant begeleider. Daarnaast maakte ik gebruik van solo-apparatuur.’

Nog nooit van schrijftolken gehoord

Sinds begin van dit schooljaar zet ze schrijftolken in. ‘Ik had nog nooit van schrijftolken gehoord, tot ik op een bepaald moment hoorcolleges moest gaan volgen. Hier werd ik zo ontzettend moe van, mijn soloapparatuur bleek niet meer voldoende. Ik heb toen een gesprek gehad met mijn ambulant begeleider. Zij vertelde mij over de mogelijkheid om een schrijftolk in te zetten. Mijn moeder heeft direct een aanvraag bij het UWV gedaan en bij het eerstvolgende college kon ik al een schrijftolk inzetten. De eerste keer heb ik de tolken via Tolknet geregeld. Nu regel ik het zelf via Whatsapp.’

Rosan vertelt dat ze geen moment heeft getwijfeld om een schrijftolk in te zetten: ‘De hoorcolleges waren zo vermoeiend. Ik dacht het is óf een schrijftolk inzetten, óf helemaal geen les meer volgen. Als je iets niet probeert dan weet je ook nooit of iets lukt.’

‘Met solo hoor je alleen de docent’

Ze had het wel fijn gevonden om een aantal jaar eerder te weten dat deze mogelijkheid bestond. Rosan: ‘Het is dat ik goed ben in zelfstudie, niet bang ben om dingen nogmaals te vragen en voor mijzelf op durf te komen. Maar achteraf had een schrijftolk me een hoop energie kunnen besparen. Ook op sociaal vlak had het veel gescheeld. Met solo-apparatuur hoor je alleen de docent en niet je omgeving. Ik miste vooral de grapjes en het geklets in de klas. Ik deed wel mee maar wist vaak niet waar het over ging.’

Hoorcollege zonder moe te zijn

‘Mijn klasgenoten en leraren moesten wel een beetje wennen. Ze hadden zoiets nog nooit eerder gezien. De schrijftolk heeft uitgelegd wat ze kwam doen. Het was daarna totaal niet raar meer. Mijn klasgenoten vonden het juist fijn voor mij. Ikzelf was direct enthousiast. Na twee uur hoorcollege was ik totaal niet moe in vergelijking met de vorige keren. Zo ontzettend fijn! ’

Na haar eindexamen is Rosan van plan om de HBO studie voor docent Nederlandse Gebarentaal te gaan doen. ‘Ik ga van mijn beperking mijn kracht maken. Daar ga ik helemaal voor.’

Tip van Rosan

Voor andere slechthorenden heeft ze nog wel een tip: ‘Geef aan het begin van het schooljaar informatie aan je klas en leraren, zodat ze je beperking begrijpen en weten hoe ze er mee om moeten gaan. Hier heb je het hele jaar profijt van’.

Ook een tolk inzetten?

Denk jij net als Rosan baat te hebben bij het inzetten van een tolk? Je kunt een tolk vergoed krijgen in verschillende situaties. Heb je vragen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.