Niets meer hoeven missen

Dagmar is - net als haar vader -  slechthorend geboren. De lagere school periode redde zij zich vooral met solo-apparatuur. Totdat haar moeder in de zoektocht naar hulpmiddelen, de schrijftolk tegenkwam. 

Dagmar vertelt: ‘Op de basisschool in groep 8 heb ik geoefend met een schrijftolk. Ik vond het best spannend, maar toch ook heel fijn. Dit beviel heel erg goed en gelijk vanaf de introductie dag van de brugklas heb ik een tolk meegenomen. Mijn klasgenoten vonden de schrijftolk eerst een beetje raar. Ze vroegen: waarom heb je dat? Wat is dat? Nu zijn ze eraan gewend. Als mijn schrijftolk er niet is dan vragen ze waar ze is. Ik heb veel nieuwe vriendinnen gemaakt en dat is superleuk’.

Een rooster voor het hele jaar

Ook haar moeder is erg enthousiast over de schrijftolk: ‘Er is één “hoofd” tolk die alles regelt. Zij heeft een jaarrooster gemaakt met daarop wie wanneer voor Dagmar tolkt. We hebben een WhatsApp groep met alle tolken en zo af en toe heb ik telefonisch contact met een tolk om te vragen hoe het gaat. Om zich goed voor te kunnen bereiden hebben de tolken ook een boekenpakket’. 

Dagmar zit in een vwo brugklas waarin ook Latijn en Debatteren gegeven wordt. ‘Bij dit soort vakken is het zo fijn dat ze er zeker van kan zijn dat ze niets mist. Door de tolken is Dagmar veel minder vermoeid. De tolken hebben zelf een iPad mee, dat werkt veel prettiger dan kijken op een telefoon of laptop’.

Achter in de klas

Dagmar is blij dat ze nu alles meekrijgt: ‘voordat ik de schrijftolk had miste ik nog wel eens wat. Nu mis ik bijna niets meer. De tolk zit meestal ergens achter in de klas en ik kijk mee op een iPad. Bij bijna alle vakken neem in een schrijftolk mee, behalve bij gym.

Tolken in het museum

Vooralsnog zet Dagmar alleen tolken in op school. Bij het paardrijden maakt ze bijvoorbeeld gebruik van een Rogerpen. Een tijdje geleden heeft Dagmar kennis gemaakt met een schrijftolk tijdens een privesituatie: ‘Ik was met mijn vader naar het Zilvermuseum. Het was een speciaal uitje voor doven en daarom was er ook schrijftolk aanwezig. Dat vond ik heel erg fijn!’

Tip voor andere kinderen?

Op de vraag of Dagmar nog een tip heeft voor andere slechthorende kinderen antwoord ze: ‘Een schrijftolk inzetten, zeker doen! Het scheelt je zoveel energie!’

Vergoeding vanuit UWV

Tolkinzet in het onderwijs wordt vergoed vanuit de tolkvoorziening voor onderwijssituaties. Deze voorziening kun je aanvragen bij het UWV. Heb je vragen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.