'Ik dacht dat de telefoon kapot was'

Yvonne Woertman (61 jaar, plotsdoof) werkte jarenlang als kleuterjuf op een basisschool. Toen ze tijdens een ouderavond aan de telefoon zat met een logopediste hoorde ze ineens niets meer met haar linkeroor. 

Foto: Yvonne met haar schrijftolk in de les

‘Eerst dacht ik nog dat de telefoon kapot was. Maar in de loop van de avond voelde ik mij steeds zieker worden. De huisarts dacht dat het een luchtweginfectie was, maar toen ik na bijna twee weken bij de KNO-arts kwam bleek dat ik ernstig oorsuizen had en plotsdoof was aan één oor.’

Niet meer voor de klas

Het was Yvonne direct duidelijk dat ze niet meer voor de klas kon staan. Gelukkig kreeg ze veel steun van haar collega’s en de directeur. ‘Ik kon op school terecht voor diverse administratieve klussen, zoals het ordenen van personeelsdossiers. Ook heb ik aan kleine groepjes kinderen extra ondersteuning gegeven. Dat was heel fijn, op deze manier kon ik toch op school blijven werken.’

Een mooie kans

Na een tijdje bleek dat het schoolbestuur geen vaste plek voor Yvonne kon vinden binnen de formatie. ‘Ik ben toen als een gek gaan solliciteren op allerlei functies maar kreeg nergens respons. Uiteindelijk heb ik bij mijn oude werkgever, een huisarts in Haarlem, gevraagd of ik bij hem mocht re-integreren. Na drie maanden bood hij mij een baan aan als praktijkondersteuner in opleiding, mits ik bereid was een twee jarige post hbo opleiding te gaan volgen. Momenteel zit ik in het tweede en tevens laatste jaar van de opleiding. Ik had al eens eerder een schrijftolk ingezet bij een training en dat was heel plezierig. Daarom wilde ik dat ook graag bij de opleiding. Een opleidingsdag is voor mij erg vermoeiend, maar zonder tolk zou het nog vermoeiender zijn’.

Waarom een schrijftolk?

Voordat Yvonne aan de opleiding begon heeft ze contact gezocht met de Hogeschool om uit te leggen waarom ze een schrijftolk nodig heeft. ‘Ik heb opgeschreven waarom ik de schrijftolk nodig heb. Dit heb ik samen met een filmpje van Tolknet opgestuurd naar mijn opleidingscoördinator. Alle docenten ontvangen voordat zij les geven deze informatie van mij.

Samenwerking met de tolk

‘Ik vind het plezierig om de tolk van tevoren goed in te lichten over de inhoud. Daarom stuur ik altijd vooraf het lesmateriaal naar ze toe. Het is fijn als er een persoonlijke klik is. Achteraf bepreken we altijd even hoe het ging. Vorig schooljaar had ik een tijdje een beginnende tolk omdat één van mijn vaste tolken afwezig was. Ze was onzeker of ik het wel met haar aandurfde. Ik zei tegen haar: als je geen kans krijgt dan is het lastig oefenen, dus kom maar en voel maar hoe het gaat in de praktijk. Die typefouten daar lees ik wel overheen hoor.’

Ook een tolk inzetten?

Denk jij net als Yvonne baat te hebben bij het inzetten van een tolk? Je kunt een tolk vergoed krijgen in verschillende situaties. Heb je vragen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.